21. října 2021 - Na pár dní za dějinami hudby

Na hodinách hudební výchovy jsou dějiny hudby jen o povídání a poslechu skladeb. Přesto jsou pro hudební vývoj velice důležité – jak pro hudbu artificiální, tak pro hudbu nonartificiální. Některá témata se ale mohou uskutečnit na vlastní oči. Stačí se jen zvednout, dojet na místo, prohlédnout si okolí, vcítit se do života hudebního skladatele a dozvědět se zajímavé informace. Hudebníci ze tříd O5 a 2.B tak učinili a na projektové dny se vydali. Já, jakožto učitel, bych chtěl třídám velice poděkovat za slušné chování, pomoc a za geniálně splněné úkoly! Hudební dny přiblíží Anežka, které za zápis moc děkuji.

Autor: Stanislav Čermák, DiS. (text+foto)

Dne 21. října se třídy kvinta a 2.B společně s panem učitelem Čermákem a paní učitelkou Oharkovou vydaly na výlet do Poličky. Všichni jsme se sešli v 8:50 na nádraží, a i přes to, že venku pršelo, jsme měli dobrou náladu a všichni jsme se moc těšili. Přes drobné komplikace jsme v plném počtu nastoupili do vlaku a vydali se do Prahy, kde jsme měli náš první přestup. Cesta probíhala poměrně v klidu, ale do Prahy jsme přijeli asi s půlhodinovým zpožděním. To nám trošičku zkomplikovalo plány, protože značná část z nás si sebou na cestu nevzala žádnou svačinku (počítali jsme s tím, že si ji obstaráme až v Praze) a proto nám pan učitel s paní učitelkou byli nuceni dát pouze desetiminutový rozchod na to, abychom si v rychlosti něco na cestu koupili. Naštěstí jsme všechno krásně stihli a nasedli jsme do vlaku, který jel do Svitav. Cesta trvala přes tři hodiny a za tu dobu jsme si stihli popovídat a třeba se i o něco lépe poznat. Dojeli jsme do Svitav, kde nás čekal poslední přestup a vlak nás konečně dovezl do naší cílové destinace, do Poličky.

Ve větrné Poličce jsme se prošli po náměstí a poté jsme se vydali do hotelu. Na první pohled byl poměrně odstrašující, ale jakmile jsme se podívali do pokojů, skoro nám to vyrazilo dech. Pokoje byli poměrně velké a moderně zařízené, všichni jsme na pokojích měli svoji vlastní koupelnu, a dokonce jsme měli i balkón! Asi si umíte představit, jak pozitivní byl náš první dojem s Poličky, a to jsme ještě ani neviděli to nejhlavnější. Teď se konečně dostáváme k jednomu z hlavních bodů našeho výletu, a to k prohlídce města, ve kterém se narodil slavný český skladatel Bohuslav Martinů. Narodil se v kostelní věži kostela sv. Jakuba. My jsme tento kostel samozřejmě navštívili a venku před pamětní deskou nám pan učitel Čermák dal zajímavý výklad a my jsme se o známém skladateli dozvěděli něco víc. Dále jsme pokračovali na hřbitov, kde je Bohuslav Martinů pohřben. Hřbitov jsme si v tichosti prošli a vydali se na příjemnou procházku při západu slunce. Celí promrzlí jsme zašli do restaurace a dali jsme si výbornou večeři. S plnými bříšky jsme se vrátili na hotel a ve společenské místnosti jsme si všichni udělali hudební poslech, při kterém jsme se měli rozhodovat, jestli je autorem skladby Bohuslav Martinů nebo Bedřich Smetana. Po poslechu jsme dostali poslední velmi kreativní úkol a to vytvořit facebookový profil Bohuslava Martinů. Obě dvě třídy dali hlavy dohromady a každá třída něco vytvořila. Večer už jsme měli definitivně volno, někteří z nás zůstali ve společenské místnosti a něco si zazpívali a někteří z nás si šli na pokoj odpočinout.

Druhý den ráno jsme se nasnídali a vydali se autobusem do prosluněné Litomyšle. Po příjezdu jsme se vydali do nádherných klášterních zahrad, kde nám pan učitel řekl několik zajímavostí o Bedřichu Smetanovi. Zahrady jsme si prošli a vydali se na zámek, kde jsme dostali rozchod a sami jsme si prošli zámecké zahrady a celkové okolí zámku. Na zámeckém nádvoří byl klavír, a protože jsme hudebníci, tak si pan učitel sednul za klavír a všichni jsme si společně zazpívali naší oblíbenou písničku: Ráda se miluje od Karla Plíhala. Okolo poledne jsme dostali hlad, a proto jsme se přesunuli na náměstí a obstarali si nějaký oběd. Po obědě jsme se ještě vrátili na zámek a zašli jsme si na prohlídku rodného bytu Bedřicha Smetany. Paní průvodkyně nám řekla spoustu zajímavostí o životě slavného skladatele. Po prohlídce už jsme byli trošičku unavení a tak jsme se vydali zpět do Poličky, ve které jsme si ještě koupili pár dalších pochutin. Chvíli jsme pobyli na hotelových pokojích a pan učitel s paní učitelkou nás svolali do společenské místnosti, ve které nám oznámili, že pro nás mají připravenou hru. Tato hra spojovala fyzické a vědomostní prvky a i přes to, že nebyla úplně jednoduchá, jsme si ji poměrně užili. Jakmile jsme hru dohráli, doufali jsme, že budeme mít volno, ale dostali jsme ještě jeden úkol a to předvést dramatickou scénku, ve které bude zakomponovaný Bedřich Smetana. No, herci z nás asi nebudou, ale i přes to jsme se všichni pokusili něco vytvořit. Za odměnu nám pan učitel k večeři udělal vynikající tousty. Zbytek večera jsme strávili hraním společenských her a povídáním si.

Z cesty domů vám nic moc zajímavého neřeknu, cesta probíhala v klidném ale lehce smutném duchu, protože nám všem bylo smutno, že už jedeme domů. Celý výlet jsme si společně moc užili a jsme rádi, že nám pan učitel Čermák a paní učitelka Oharková tak krásný výlet zorganizovali :-)

Autorka: Anežka Fadrhonsová, kvinta (text)